Volvo serii 300 jest bardzo ciekawym pojazdem, ze względu na to, że było to Volvo produkowane w Holandii z udziałem holenderskiej firmy DAF, oraz w kooperacji z Renault. Tak jak i inne modele Volvo z tego okresu, bylo produkowane dość długo – aż 15 lat, od 1975 roku do 1991 roku. Samochód jest następcą Volvo 66 – jego poprzednik był jeszcze zrebrandowanym modelem DAF, natomiast Volvo serii 300 było pierwszym samochodem zbudowanym po tym, jak szwedzki koncern przejął holenderską firmę – a konkretniej jej część produkującą modele osobowe (dostawcze modele pod marką DAF produkowane są do dzisiaj).
Model ten wyposażony był w tylny napęd, z tyłu umieszczona była również skrzynia biegów (co dawało dobry rozkład masy), i występował jako trzy i pięciodrzwiowy hatchback, oraz nieco później, również jako klasyczny czterodrzwiowy sedan. Miał on konkurować z takimi modelami jak ówczesne generacje Forda Escorta, Opla Kadetta.
Jeśli zaś chodzi o serię 300, to nie tylko była produkowana w Holandii, ale miała również sporo wspólnego z samochodami Renault – silniki z tych modeli w części pokrywają się z tymi stosowanymi we francuskich samochodach z tego okresu. Skrzynia biegów została tutaj zaadaptowana przez Volvo – porzucono oryginalny holenderski system skrzyń bezstopniowych CVT które były stosowane w DAF-ach. W 1981 roku model przeszedł facelifting – zewnętrzny oraz deski rozdzielczej.
Silniki stosowane w tym modelu miały pojemność 1,4, 1,7 oraz 2 litry. Najmniejsza jednostka pochodziła z koncernu Renault, i miała moc 58 KM. Jednostka 1,7 była nowszą jednostką, w którą wyposażano min. Renault 21. Charakteryzowała się mocą 80 kM i dużą dynamiką. Największy silnik – dwulitrowy, pochodził natomiast z koncernu Volvo i większych modeli. Oprócz tego dostępny był diesel (od 1984 roku) o pojemności 1,6 litra i mocy 54 KM. Nie był on specjalnie dynamiczny, ale za to trwały i oszczędny (spalanie około pięciu litrów / 100 km). Ponieważ modele były produkowane w Holandii, nie były aż tak starannie wykonane jak większe modele produkowane w Szwecji. Mimo to jednak długo po zakończeniu produkcji dalej widać te modele na ulicach. Są one trwałe, i proste w naprawie. Dobrze świadczy to zarówno o firmie Volvo, jak i Renault. Model został zastąpiony przez model 440.