Solidne krążowniki to nie tylko domena aut amerykańskich. W tej dziedzinie również brytyjczycy mają się czym pochwalić: Jaguar i Daimpler to czołowe marki z wysp. W 1893 r. Frederick Simms kupił patent Gottlieba Dimlera na jego silniki i zaczął je wytwarzać w Wielkiej Brytanii. W 1897 r. książę Walii Edward VII odbył pierwszą przejażdżkę angielskim Daimlerem.

Pojazdy z tej wytwórni były napędzane ogromnymi silnikami o pojemności ponad 9 litrów i od początku stały się synonimem luksusu. W 1909 r. jako pierwsza firma na świecie zainstalowała do pojazdów silniki z rozrządem suwakowym. Było to oryginalne rozwiązanie amerykańskiego konstruktura Knighta. Taka była historia Daimlera który połączył się z Jaguarem w 1960 r. Z kolei początki Jaguara były późniejsze. W 1922 r. William Lyons wytwarzał boczne wózki dla motocykli, a następnie nadwozia dla Ausina Morrisa i firmy Wolseley.

​Pierwsza własna konstrukcja powstała w 1931 r. a nazwa Jaguar pojawiła się w 1935 r. W 10 lat później firma przyjęła nazwę Jaguar Cars ltd. Dwumiejscowy model XK 120 produkowany od 1948 r. odniósł sukcesy w wyścigu le mans w latach 50-tych, a w 1956 r. wygrał rajd Monte Carlo. Był to okres największej świetności firmy, w którym powstał min. słynny Jaguar E-type – (1961 r.). Rozwijał on ponad 240 km/h, będąc wyposażony w silnik o pojemności 3,8 litra i mocy 270 KM. Wszystkie samochody Jaguara cechowało bogate wykończenie wnętrza szlachetnym drewnem i skóra, bardzo wysoka jakość wykonania i oczywiście wysoka cena. Konstrukcje samochodów długo nie były modernizowana, co spowodowało znaczny spadek sprzedaży. W końcu firmę przejął Ford, co zaowocowało zmianami modelowymi i silnikowymi.

Categories:

Tags:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *